Rotary sender nødhjælp direkte til Kyiv og Ukraine

Behovet for nødhjælp er massivt og akut i Kyiv og det øvrige Ukraine disse dage. Vi har direkte kontakt med Kyiv Rotary Klub,som rækker ud efter vores hjælp.

Hjælp os med at hjælpe - giv et bidrag

Du kan støtte via overførsel til konto nr. 9880-0000336848

(Nødhjælp til Ukraine).
Alle beløb gør en forskel i denne situation, og går ubeskåret videre til formålet.

Rotary, Inner Wheel og Rotaract klubber i Odense er chokerede over angrebet på Ukraine og det frie demokrati. Odense City Rotary Klub er i tæt dialog med vores venner i Kyiv Rotary Klub vedrørende det akutte behov for nødhjælp, baseret på den konkrete situation, de ser omkring sig. Og behovet er stort og hjerteskærende, og omfatter medicin, mad og shelters blandt uendeligt meget andet. Vi har derfor oprettet en nødhjælpsindsamling til vores Rotary kammerater i Kyiv og Rotary kammerater i hele Ukraine. Humanitær nødhjælp, som vil gøre en stor indsats lokalt i disse kaotiske dage.

Alle Rotary -, Inner Wheel og Rotaract klubber i Odense står sammen og samler penge ind til Ukraine

Da Rusland gik ind i Ukraine blev der straks etableret en forbindelse mellem Rotary klubberne i Odense og Kyiv Rotary Club.

Læs, hvad medierne skriver om indsamlingen:

TV2 Fyn, 4.marts 2022 - Klik på nedenstående fotos for at se  / høre hvad medierne skriver

Rotary er en af verdens største velgørende og fredsskabende organisationer. At hjælpe ligger dybt i vores DNA og let for vores hånd. Lokalt såvel som internationalt. Vi arbejder efter holdningen ”Service above self”, og hjælper hurtigt og agilt, hvor vi ser et behov, og hvor vi kan gøre en direkte forskel. Vi håber, at hele Odense vil støtte vores indsats. På forhånd tusind tak for din støtte.

Et råb om hjælp
Uddrag af mailkorrespondance mellem Præsident i Kyiv Rotary Club, Kirill Pesenkov og Peter Zinck, Præsident i Odense City Rotary Klub

Sir,
Let me express my sincere appreciations for your compassion and kindness. We will gladly accept your RC Odense financial help for the articles mentioned below, and are determined to do everything required from our side.

The hospitals in Kyiv are in dire need for
1. The medicines like painkillers, dressing/bandages, sedatives, hemostatic, antivirus, antibacterial etc. first-aid kits, syringes
2. Cleaning products and hygenics : detergents, soaps, shampoos, antibacterial liquids, scrubbers . tooth pastes, razors, skin creams, dry and wet napkins, toilet paper etc.
3. Clothing: underwear, thermo-linen, insulated linen, bullet-proof jackets, warm coats, anoraks, helmets, hats/caps, winter scarves, warm boots, half-boots, professional boots, socks, Knee-covers, elbow-covers, gloves, protective glasses, trousers, belts, etc.
4. Pocket things: sets of lights, chargers, batteries, armored tape, penknives, jackknives, ropes, everything required for survival in field, bags, rucksacks, small bags, glasses, binoculars
5. Shelters : folding shelters, folding tables, folding chairs, folding beds, matrasses, pillows
6. Foods and drinks: big-bottled water, tea/coffe, canned food in big number, kids food in jars, pampers, dry food, biscuits etc.

Peter, please, convey my gratitude to the Danish Rotarians and their families who are our friends in need and really are friends indeed!

Warm Rotarian regards,
Kirill Pesenkov, the President RC Kyiv, D-2232 Belarus-Ukraine

Sådan administrerer vi støtten
Indsamlingen er udelukkende baseret på økonomisk støtte, som hurtigt kan nå frem og gøre gavn på stedet. Kyiv Rotary Club administrerer støtten og står for indkøb af nødhjælp lokalt. Kyiv Rotary Club forpligter sig til at anvende de indsamlede beløb iht. det aftalte formål. Såfremt vores kontaktpersoner i Kyiv Rotary Club er nødt til at flygte ud af området, omdirigeres støtten til at gøre gavn andre steder i Ukraine efter Kyiv Rotary Club anvisninger eller i de områder, som modtager de ukrainske flygtninge.
Har du spørgsmål til indsamlingen, er du velkommen til at kontakte Præsident i Odense City Rotary Klub, Peter Zinck, på pz@hermanzinck.dk eller Knud Skov på skov@skovmanagement.dk.